Kik is az EAsok?
Az Electronic Arts-ot Trip Hawkins alapította, miután megvált korábbi munkahelyétől, az Apple Computertől, ahol mint stratégiai és marketing-igazgató dolgozott. Hawkins 1982 nyarán alapította a vállalatot 200.000 USA dollárral. Az általa újonnan alapított vállalat neve:Amazin' Software lett.
1982 szeptemberére, a kezdő csapat már összeállt. Az eredeti tagok között volt:
- Rich Melmon, kereskedelmi és marketing-igazgató (korábban a helyi PR ügynökség elnöke)
- Dave Evans, producer (korábban marketing-igazgató az Applenél)
- Pat Marriott, producer (korábban marketing-igazgató az Applenél)
- Joe Ybarra, producer (korábban producer az Applenél)
- Jeff Burton, értékesítés (korábban értékesítési igazgató az Atarinál)
- Bing Gordon, marketing (korábban kimutatásokat végző szakember egy cégnél, Ogilvy and Mather)
- Stephanie Barrett, adminisztrátor
Hawkins üzleti tervét 7 év tervezés után, 1982 októberében véglegesítette, és novemberben már a saját irodájában volt. Az első irodája, egy a San Francisco Airport leszállópályájára néző épületben volt. Karácsonyra még négy embert szerzett a csapatba:
- Tim Mott, VP Technology (korábban a Xerox PARC menedszere)
- Dave Maynard, engineer (korábban a Xerox PARC munkatársa)
- Steve Hayes, engineer (korábban a Xerox PARC munkatársa)
- Stewart Bonn, producer (formális eladó)
Más munkavállalók: Nancy Fong, aki 1983 márciusában csatlakozott a művészeti osztályhoz.
A többi alapító egyáltalán nem kedvelte az Amazin' Software nevet, ezért 1983 októberében egy megbeszélést szerveztek, hogy jobb nevet találjanak a cégnek. Az üzleti tervben a „SoftArt” név szerepelt javaslatként. Ez a név azt volt hivatott jelenteni, hogy a cég által fejlesztett szoftver egy új művészeti ág. A Software Arts nevű cég – az egykor nagysikerű VisiCalc táblázatkezelő alkotói – azonban nem engedélyezték számukra az övékhez ennyire hasonlóan csengő név használatát, pedig az ötlet valamennyi résztvevőnek tetszett.
Ekkor Gordon felvetette az „Electronic Artists” nevet, adózva ezzel a United Artists filmvállalatnak. De Steve Hayes ellenezte: „Mi nem vagyunk művészek, ők azok…”. Ez alatt azt értette, hogy nem az EA, hanem az általa kiadott játékok fejlesztői a művészek. Végül Tim Mott volt az, aki az Electronic Arts nevet javasolta mely mindenkinek tetszett és amelyet valamennyien elfogadtak.
Az 1982-es üzleti terv értelmében, az EA eredeti üzleti céljai közül az egyik az volt, hogy körülbelül 6 év alatt milliárdos vállalattá nője ki magát. A másik cél „olyan szoftverek készítése személyi számítógépre, melyek önamugkban is értékesek„. Abban az időben, Electronic Arts volt a 136-ik játék kiadó vállalat az USA-ban, de az első, amelyik elérte a milliárdos nagyságrendet (és már 12 éve folyamatosan tartja).
Már a kezdeti időktől jellemző volt rájuk, hogy fejlesztőinek nevét feltüntették termékeiken. Az EA volt az első videojáték-kiadó, mely úgy bánt a fejlesztőivel, mint a rocksztárokkal, abban az iparban, mely a fejlesztőket azelőtt leginkább gyári munkásokként kezelte. Ez a jellemvonásuk a későbbiek során tovább erősödött az EA csomagolásával, mely a késői 1980-as-1990-es évek zenei albumainak borítójára hasonlított. Az EA fejlesztőire rendszeresen „művészekként” utalt, és fényképeiket is megmutatta teljes oldalas reklámjaikban és a játékok csomagolásán. Az EA bőségesen meg is osztotta bevételeit a fejlesztőkkel, mely az ő vonzerejüket is növelte az iparon belül. Az újfajta bánásmód miatt az EA könnyedén szerezhetett jobbnál jobb fejlesztőket.
1983 májusában az EA a következő játékokkal mutatkozott be:
- Hard Hat Mack az Atari 800-hoz és az Apple II-hez
- Archon Atari 800-hoz
- Pinball Construction Set az Atari 800-hoz és Apple II-hez
- Worms az Atari 800-hoz
- M.U.L.E. az Atari 800-hoz
Az Archon, a Pinball Construction Set, a Worms, a M.U.L.E. még manapság is figyelemreméltó mérföldkövek a videojátékok történetében.
Később, a nagyon jó személyi számítógépeknek köszönhetően az Electronic Arts kiadta a termékeit személyi számítógépekre is, úgy mint konzolra. Trip Hawkins végül otthagyta a céget és megalapította a mára már eltűnt 3DO vállalatot.
Noha a Szilikon Völgyben kezdte, az EA központja ma Dél-Kaliforniában van.
Az EA által publikált jelentős játékok [szerkesztés]
Számos, leginkább figyelemre méltó és népszerű videojátékot publikált az EA. Ezek közül néhány megtalálható az alábbi listán. Az, hogy az EA jelentette meg ezeket, nem jelenti azt, hogy mindet ők fejlesztették; nagyon sok közülük független játékfejlesztő stúdiók termékei.
Korai időszak [szerkesztés]
- Pinball Construction Set (1982)
- Archon (1983)
- M.U.L.E. (1983)
- One on One: Dr. J vs. Larry Bird (1983)
- The Seven Cities of Gold (1984)
- Skyfox (1984)
- The Bard's Tale (1985)
- Mail Order Monsters (1985)
- Adventure Construction Set (1985)
- SimCity sorozat (1991)
- Racing Destruction Set (1985)
- Populous (1989)
- Starflight (1989)
Jelenlegi időszak [szerkesztés]
- Black & White
- Command & Conquer – eredetileg a Westwood-tól később megvásárolta az EA (összes C&C a C&C Red Alert 2 után)
- Madden NFL (1993-napjainkig)
- Need For Speed (1994-napjainkig)
- Ultima Online (1997)
- Populous: The Beginning (1999), Bullfrog által
- Medal of Honor (1999-napjainkig)
- The Sims (2000-2004)
- Battlefield 1942 (2002)
- Battlefield Vietnam (2003)
- Everything or Nothing (2004)
- The Sims 2 (2004-2009)
- The Sims Life Stories (2007-napjainkig)
- FIFA (1993-napjainkig)
- NBA (1998-napjainkig)
- NHL (1998-napjainkig)
- Spore (2008-napjainkig)
- Mirror's Edge (2008)
- The Sims 3 (2009-napjainkig) Forrás:Wikipédia
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.